ღ Welcome ღ

Ping !

ღ Thanks For Becoming Eyes's Followers ღ

Monday, March 22, 2010

COMMITMENT PHOBIA

Haila2.. Ari tuh masa anin tgok Awan Dania, terdengar lak perkataan COMMITMENT PHOBIA neh.. Terus anin google la.. Ekceli anin nk post dari ari tuh lg.. Tapi tak berkesempatan uols.. So ri neh anin nk share ngan korg la kan..

++++++++

Commitment phobia merupakan bentuk suatu ketakutan (fear) untuk menjalin suatu hubungan yang lebih erat, rasa takut tersebut muncul ketika hubungan awal terbentuk (atau sebelumnya), atau bahkan ketika hubungan tersebut sedang berkembang. Commitment phobia lebih sering terbentuk ketika individu sedang menjalin dan berkembang ke arah yang lebih serius dalam sebuah hubungan cinta. Biasanya ia terjebak dalam hubungan tersebut dalam kebimbangan emosional untuk melangkah ke tahap selanjutnya.

Penderita gangguan fobia komitmen sangat takut mendengar beberapa kalimat tertentu berupa komitmen bersama yang terucapkan dari pasangan cintanya, meningkatnya rasa cemas dan rasa takut ketika menghadapi beberapa situasi yang membuatnya merasa terjebak; misalnya saja memasuki tahap pernikahan, tahap pertunangan, mempunyai bayi dan sebagainya.

Individu yang memiliki COMMITMENT PHOBIA ;

Sangat takut akan segala macam komitmen bersama pasangannya.
Takut untuk menikah.
Takut akan perubahan hidup yang terbentuk dari hubungan dengan pasangannya.
Mempunyai hubungan cinta dengan beberapa orang sebelumnya.
Mempunyai perasaan curiga terhadap pasangannya.
Argumentatif ( suka membantah ) .
Menolak untuk memikirkan masa depan dan mempunyai rencana atau jadual sendiri tanpa melibatkan pasangannya.
Tidak suka menunjukkan emosinya.
Perilaku hidup tidak teratur dan tidak bersedia melakukan perubahan disebabkan kebiasaa sebelumnya.

CREDIT ; here

So.. Ada sapa2 rasa diri dia ada fobia neh? Sila angkat tgn yer.. ngeee.. =]





Luv ya! MmmwaaahhhxX!!

www.tips-fb.com

10 |peNgomen tingtonG|:

Alynn Notnot said...

nseb baek takde! hahaha

cayataro?! said...

beta rase gini :P

ala..pape pon laki n pompuan still d ciptakan berpasangan..

so, insyaallah term ni x relevan g da :p

ardinihumaira said...

u.. jangan la tukar nama jadi pobia.. tuka la jadi sofiya ke.. monia ke.. wakakaka.. tetiba :p

eyes143.. said...

Alynn Notnot~ ngee.. seb bek.. lau ad, susa la paan t.. =]

eyes143.. said...

cayataro?!~ chaittt.. welkam bek yunk.. =]

a'ah.. btul tuh.. kot mana pn laki mesti ngan pmpuan..

eyes143.. said...

ardinihumaira~ aiyarkk.. bila masa i tukar nma lak neh.. agagaga =]

Redbloodsnow said...

Akak angkat idung je lah ea...bukan angkat tgn taw...sbb akak x milik ciri² spt diatas ea...hikss :P

eyes143.. said...

Redbloodsnow~ ngee.. lau akak ad ciri2 cmtuh.. merana la dillah t.. =]

Stilla said...

wei...nasib baik tak terdapat ciri2 tu kat akak kan...ceh..perasan..huhuhu tapi betul lah tu kan...

Lovely Bella said...

hye eyes.. :) tahniah anda telah dicalonkan untuk mendapat blogger award.. sile amik award anda di blog saye yerk heheh :)